508 verwerkingen
Sorteren op: Verwerking / Organisatie / Onderdeel / Nummer
Empirisch onderzoek economische gevolgen inflatie
Het Centraal Planbureau (CPB) wil de komende periode empirisch onderzoek verrichten naar de economische gevolgen van inflatie. Dit doen we door te onderzoeken wat de economische gevolgen zijn van oplopende energiekosten en bredere inflatie voor bedrijven. Dit zullen wij doen aan de hand van de winstgevendheid van het Nederlandse bedrijfsleven.
Project Heterogene inflatie
Onderzoek naar de inflatieheterogeniteit in Nederland op huishoudniveau door in kaart te brengen welke huishoudeigenschappen relateren aan de omvang van inflatie. Omdat het onbekend is in hoeverre er in Nederland sprake is van inflatieheterogeniteit en wat de oorzaken en gevolgen ervan zijn, is het lastig voor het CPB om de koopkrachtcijfers te duiden en is het moeilijk voor de politiek om gericht en efficient beleid te voeren.
Project Studieschuld (8478)
Op dit moment is nog weinig bekend over de hoogte van studieschulden en de kenmerken van studenten met verschillende niveaus van studieschuld. Ook weten we niet hoe de hoogte van de studieschuld en de kenmerken van de studenten samenhangen over tijd. Met dit onderzoek brengen we de gemiddelde hoogte en variabiliteit van studieschuld per groep studenten in kaart.
Project Nominale loonrigiditeiten
Het doel van dit project is om na te gaan hoe neerwaartse rigiditeiten van het nominaal loon fluctueren over de tijd. Een beter inzicht in veranderingen in de verdeling van groeivoeten over recente jaren kan bijdragen aan de verbetering van de modellering en raming van de loonvorming.
Project Positie van Nederlandse Bedrijven in Waardeketens
Kennis en inzicht opbouwen over wereldwijde waardeketens, in het bijz. in Nederland. Begrip van brede patronen van deelname aan Global Value Chains en activiteiten die bedrijven uitvoeren. Wat is hun positie binnen mondiale en binnenlandse waardeketens (rel. dicht bij grondstoffen, of rel. dicht bij consumenten), hoe verandert deze positie over de levenscyclus van bedrijven, wat zijn de drijfveren en gevolgen van deze positie in de waardeketen en de invloed van bedrijfsactiviteiten hierop.
Project Kansengelijkheid in het mbo - verschillen in doorstroom
Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
Project Privatisering van het onderwijs
Onderzoek naar privatisering van het onderwijs. De groei van het private onderwijs brengt kansen en risico's met zich mee. Privaat onderwijs kan de kansengelijkheid onder druk zetten en het reguliere onderwijs verdringen. Privaat onderwijs heeft echter ook de potentie om menselijk kapitaal te vergroten. Het onderzoek betreft de aanbodkant van privaatonderwijs (schaduwonderwijs zoals betaalde bijles, huiswerkbegeleiding, examentraining, etc. en privé scholen) en de groei van de sector.
Project Overstromingsrisico woningen
Onderzoek in hoeverre woningen blootstaan aan overstromingsrisico en bij welke groepen huishoudens welk risico neerslaat, waarbij extra aandacht uitgaat naar de vraag welke groepen huishoudens veel risico lopen en wat hun kenmerken zijn (draagkracht/sociaal-economische kwetsbaarheid). Klimaatrisico's nemen door versnelde klimaatverandering toe. Er is nog onvoldoende informatie beschikbaar over de verdeling van risico’s over groepen huishoudens en dit onderzoek voorziet in die behoefte.
Project Stagevergoedingen
Verdiepend onderzoek naar de (verschillen in) formele stagevergoedingen bij opleidingen in het mbo, hbo en wo en daarbij subgroepen scherper in beeld te brengen en te onderzoeken of er beleidsrelevante trends zijn. Gekeken wordt onder meer naar veranderingen over de tijd in het aandeel betaalde stages, of naar verschillen in de stagevergoeding op basis van achtergrondkenmerken van de leerling, wat relevant is met het oog op gelijke kansen in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.
Gebruik CBS microdata bij CPB onderzoeken/projecten
Uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek waarbij gebruik wordt gemaakt van CBS microdata binnen de CBS Remote Access omgeving.