Klachtbehandeling door klachtenfunctionaris

Hier vindt u een beschrijving van gegevensverwerking Klachtbehandeling door klachtenfunctionaris in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG), met als doel:

Het behandelen van klachten die op grond van hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht worden ingediend.
Wettelijke verplichting. Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht

Betrokkene en gegevens

Van wie worden welke gegevens verwerkt en wat is het doel hiervan.

Indiener van een klacht (eventueel gemachtigden)

  • Gegevens: Contactgegevens, waaronder begrepen maar niet beperkt tot NAW-gegevens, telefoonnummer en/of e-mailadres en eventueel organisatie, inhoud klacht.
  • Verzameldoel: Het op een zorgvuldige wijze behandelen en afdoen van de klacht ingevolge Hoofdstuk 9 Awb.
  • Bewaartermijn: Vijf jaar na onherroepelijk worden besluit of afsluiten dossier.
  • Bron: Gegevens zijn afkomstig van de indiener van de klacht zelf.
  • Betrokkenen waren verplicht deze gegevens aan te leveren.
    Gevolgen bij het niet aanleveren: De klacht van de betrokkene kan dan niet in behandeling worden genomen. Zie artikel 9:4 Algemene wet bestuursrecht.

Medewerkers ACM

  • Gegevens: Contactgegevens, waaronder begrepen maar niet beperkt tot NAW-gegevens, telefoonnummer en/of e-mailadres, functie, inhoud klacht.
  • Verzameldoel: Het op een zorgvuldige wijze behandelen en afdoen van de klacht ingevolge Hoofdstuk 9 Awb.
  • Bewaartermijn: Vijf jaar na onherroepelijk worden besluit of afsluiten dossier.
  • Bron: Gegevens zijn afkomstig van de indiener en/of ambtenaar.
  • Betrokkenen waren verplicht deze gegevens aan te leveren.
    Gevolgen bij het niet aanleveren: De klacht van de betrokkene kan dan niet in behandeling worden genomen.

Automatische besluitvorming

Er is geen sprake van besluitvorming over persoonsgegevens op basis van automatisch verwerkte gegevens.

Ontvangers

Gegevens worden verstrekt aan onderstaande 'ontvangers'.

  • De persoonsgegevens die bij de klachtbehandeling worden verwerkt kunnen worden ingezien door: 1. Klachtenfunctionarissen 2. De betrokkenen bij de klacht 3. Portefeuillehouder Bestuur (in sommige gevallen) 4. Medewerkers van de Nationale Ombudsman (enkel wanneer een klacht uiteindelijk bij de Nationale Ombudsman terechtkomt)

Doorgifte buiten EU

Er is geen sprake van doorgifte van persoonsgegevens aan één of meer landen buiten de Europese Unie of aan een internationale organisatie.

 

Verantwoordelijke

Autoriteit Consument en Markt, namens deze de directeur van de directie Juridische Zaken

Bezoekadres

Muzenstraat 41
2511WB Den Haag
NEDERLAND

Postadres

Postbus 16326
2500BH Den Haag
NEDERLAND

Referentie

Verwerkingsnummer: M7272
Type: Primair