34 verwerkingen
Sorteren op: Verwerking / Organisatie / Onderdeel / Nummer
Project Positie van Nederlandse Bedrijven in Waardeketens
Kennis en inzicht opbouwen over wereldwijde waardeketens, in het bijz. in Nederland. Begrip van brede patronen van deelname aan Global Value Chains en activiteiten die bedrijven uitvoeren. Wat is hun positie binnen mondiale en binnenlandse waardeketens (rel. dicht bij grondstoffen, of rel. dicht bij consumenten), hoe verandert deze positie over de levenscyclus van bedrijven, wat zijn de drijfveren en gevolgen van deze positie in de waardeketen en de invloed van bedrijfsactiviteiten hierop.
Project Kansengelijkheid in het mbo - verschillen in doorstroom
Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
Project Overstromingsrisico woningen
Onderzoek in hoeverre woningen blootstaan aan overstromingsrisico en bij welke groepen huishoudens welk risico neerslaat, waarbij extra aandacht uitgaat naar de vraag welke groepen huishoudens veel risico lopen en wat hun kenmerken zijn (draagkracht/sociaal-economische kwetsbaarheid). Klimaatrisico's nemen door versnelde klimaatverandering toe. Er is nog onvoldoende informatie beschikbaar over de verdeling van risico’s over groepen huishoudens en dit onderzoek voorziet in die behoefte.
Project Stagevergoedingen
Verdiepend onderzoek naar de (verschillen in) formele stagevergoedingen bij opleidingen in het mbo, hbo en wo en daarbij subgroepen scherper in beeld te brengen en te onderzoeken of er beleidsrelevante trends zijn. Gekeken wordt onder meer naar veranderingen over de tijd in het aandeel betaalde stages, of naar verschillen in de stagevergoeding op basis van achtergrondkenmerken van de leerling, wat relevant is met het oog op gelijke kansen in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.