Project Kansengelijkheid in het mbo - verschillen in doorstroom

Hier vindt u een beschrijving van gegevensverwerking Project Kansengelijkheid in het mbo - verschillen in doorstroom in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming(AVG), met als doel:

Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
Taak van algemeen belang. Zie Aanwijzingen voor de Planbureaus, BWBR0031972, paragraaf 1, aanwijzing 1 Dit onderzoek past binnen de bredere doelstelling van het Centraal Planbureau zoals geformuleerd in het Meerjarenonderzoeksprogramma CPB/OCW 2022-2024.

Betrokkene en gegevens

Van wie worden welke gegevens verwerkt en wat is het doel hiervan.

leerlingen

  • Gegevens: Persoonskenmerken Leerlingen: leeftijd, geslacht, migratieachtergrond, huishoudsituatie, diploma’s en (type) onderwijsinschrijvingen
  • Verzameldoel: Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
  • Bewaartermijn: De bewaartermijn is 5 jaar nadat het onderzoek is afgerond.
  • Bron: M11542 - CBS Microdata
  • Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.
  • Gegevens: Leerling toetsscores: gegevens van de eindtoetsen
  • Verzameldoel: Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
  • Bewaartermijn: De bewaartermijn is 5 jaar nadat het onderzoek is afgerond.
  • Bron: M11542 - CBS Microdata
  • Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.
  • Gegevens: Schooladvies: VO-adviezen en herzieningen ervan
  • Verzameldoel: Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
  • Bewaartermijn: De bewaartermijn is 5 jaar nadat het onderzoek is afgerond.
  • Bron: M11542 - CBS Microdata
  • Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.

ouders van leerlingen

  • Gegevens: Inkomen, inkomensbron en opleidingsniveau van ouders
  • Verzameldoel: Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
  • Bewaartermijn: De bewaartermijn is 5 jaar nadat het onderzoek is afgerond.
  • Bron: M11542 - CBS Microdata
  • Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.

scholen

  • Gegevens: Schoolkenmerken: regio, school grootte, aangeboden mbo-niveaus en domeinen
  • Verzameldoel: Onderzoek naar de verschillen in doorstroommogelijkheden (i.e. het stapelen van diploma’s) tussen scholen en subgroepen binnen het mbo en in hoeverre deze verschillen wijzen op ongelijke kansen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de stromen in, door en uit het mbo en de mate waarin deze samenhangt met de achtergrondkenmerken van leerlingen en mbo-instellingen. Het stapelen van diploma’s is voor leerlingen en studenten en belangrijke manier om de onderwijsladder te beklimmen.
  • Bewaartermijn: De bewaartermijn is 5 jaar nadat het onderzoek is afgerond.
  • Bron: M11542 - CBS Microdata
  • Betrokkenen waren niet verplicht deze gegevens aan te leveren.

Automatische besluitvorming

Er is geen sprake van besluitvorming over persoonsgegevens op basis van automatisch verwerkte gegevens.

Ontvangers

Gegevens worden verstrekt aan onderstaande 'ontvangers'.

  • Wetenschappelijk onderzoekers van het CPB die betrokken zijn bij het project en die allen een CBS geheimhoudingsverklaring hebben afgelegd.
  • Medewerkers CBS die de CBS RA-omgeving inrichten en beheren.

Doorgifte buiten EU

Er is geen sprake van doorgifte van persoonsgegevens aan één of meer landen buiten de Europese Unie of aan een internationale organisatie.

 

Verantwoordelijke

De Minister van Economische Zaken, namens deze de directeur van het Centraal Planbureau

Bezoekadres

Bezuidenhoutseweg 30
2594AV DEN HAAG
NEDERLAND

Postadres

Postbus 80510
2508GM DEN HAAG
NEDERLAND

Referentie

Verwerkingsnummer: M12948
Type: Primair

Onderwerpen